Koe met stinkend extra poot en les op je knieen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Jellema - WaarBenJij.nu Koe met stinkend extra poot en les op je knieen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Jellema - WaarBenJij.nu

Koe met stinkend extra poot en les op je knieen

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Maart 2010 | India, New Delhi

We hebben vandaag ons eerste interview af genomen. Het was een project dat dicht bij het CMS office was. Literacy India genaamd. Diti had vrijdag voor een afspraak gezorgd en we gingen vandaag met ze 3en op pad.
Natuurlijk konden we het eerst niet vinden. We hebben zo lang in de file gestaan en rond gereden dat er zo een uur voorbij was. Dat we uit de file gereden waren kwam de tuktuker erachter (na het gevraagd te hebben) dat de straat aan het bijna begin van de file was. En wij stonden aan het eind. We konden de plaats niet echt vinden. Diti was gelukkig met ons mee gegaan. Om te tolken en omdat ze overal met ons mee naar toe gaat. Dat we de school hadden gevonden was ook dankzij haar. Ze heeft er wel 4 telefoontjes aan gespendeerd. Die tuktuk vent zei alleen maar ja het is daar. En als we dan daar heen gereden waren was het helemaal niet daar.

We kwamen iets zo vreselijk ranzigs tegen onderweg. Een koe met aan de bovenkant van zijn nek op die bult nog een extra poot. Hing hij te bungelen. En het stonk.. GATVER!!

Na een uurtje rijden waren we toch echt aan gekomen. We werden ontvangen door een man die ons de weg ging wijzen. Hij liet ons de 3 klassen zien en de kinderen verwelkomde ons duidelijk en lachend. Alle kinderen zaten op de grond. Met voor zich een soort bank wat de dan gebruikte als tafel. Iedereen naast en achter elkaar netje op de knietjes. Alle leeftijden door elkaar. Heel erg vriendelijk, ontspannen en leuk was het bezoek aan de klassen. In 1 klas mochten we zelfs foto’s maken. Zo leuk!! Daarna begon het interview. We moesten mee komen naar een soort van kantoor en daar gingen we het interview af nemen. Een taperecorder moest alles op nemen omdat we dan niet hoefde te schrijven of het te onthouden. Op alle vragen kregen we antwoord. Alleen bij de vraag wat voor opleiding de docenten hadden moest de taperecorder uit. Bijna geen opleiding dus. Veel werd er ook in het Hindi gezegd. Maar het is misschien raar maar op de een of andere manier kan ik het nog volgen ook. Niet letterlijk maar globaal. Misschien liggen me diepe bloed toch in India. Maar goed het is dan ook het globaalste van het globaalste. Diti vertaalde alles voor ons en stelde onze vragen. heel goed Engels kunnen ze hier ook niet. veel van de ook hoger opgeleide mensen hier in India kunnen niet eens Engels. Maar de vragen van Diti vulde wij vooral met extra vragen aan. Alles positief. Over negatieve dingen praat je hier niet. Nou goed hor dan doen we het volgens jullie manier. Het project wordt wat minder uitgebreid maar het is wel voldoende voor wat school wil zien. Na het interview gingen de kinderen van de school nog een stukje opvoeren met een één of andere 2 meter hoge pop/kleed. En we mochten meer foto’s maken. Daarna gingen we met de tuktuk terug naar CMS. 15 min hooguit en we waren bij CMS. We waren 3 uur op route geweest en wel toe aan wat eten. Was het eten koud. Logisch als je bedenkt dat het al 2 uur was geweest en we om 1 uur normaal eten. Maar nix in de piep hier hor. Nee gewoon opeten. Na 10 happen was ik dus ook echt aan het kokhalzen. Gatver warm vind ik het nog wel te pruimen maar koud is het gewoon onwijs ontiegelijk ranzig. Omdat we laat op kantoor waren vanmorgen en heel de ochtend weg zijn geweest gaan we nu lekker de middag besteden aan mail beantwoorden alles op to date maken en miss nog even het interview uit werken.

• 08 Maart 2010 - 10:09

Tante Rie:

Leuk verhaal weer Anouk! De heenweg naar CMS office was een beetje stressig, dacht ik. Maar terug ging het allemaal veel sneller en kon je aan je overheerlijke maaltijd beginnen! Leefde die koe met 5 poten nog? Omdat het zo stonk dacht ik dat het om een kadaver ging maar dat laat je dan toch ook weer niet op de weg liggen. Een poot extra voor als je snel wil lopen is misschien nog niet zo gek maar dan moet die niet boven op je rug zitten. Leuke ervaring Anouk, dat interview op die Hindi-school. Zie je in New Dehli ook wel tempels met tientallen godenbeelden en ornamenten op een typisch gevormde toren? In Den Helder komt in 2011 zoiets stond in de krant. Vanuit India komt daarvoor speciaal een beeldhouwer ingevlogen. Zal wel duur zijn maar ze betalen alles zelf.

We hebben elkaar weer een beetje bijgepraat. Dag Anouk.

• 08 Maart 2010 - 10:55

Anouk:

Nog even een toevoeging. Ja de koe leefde nog en liep ove de weg.. Samen met zijn broer. 2 koeien over de weg die beide nog leefde beide een 5e poot hadden hangen. Maar naar dood roken. Volgens Jil had er 1 van de 2 een hoef (de 5e)in de vorm van een soort van hand. GATVER!! Eetlust was per direct verdwenen. Tante Rie, Ze laten hier alles aan de kant van de weg liggen. Soms kom je ook mensen tegen waarvan ik me af vraag of die nog wel leven. Niemand kijkt ernaar.

• 08 Maart 2010 - 12:18

Roberta!:

hi Nouk!
    wat een vies verhaal van die koe.! heb net gegeten..haha.
    was die school voor straatkinderen bedoeld..?
    enn wel leuk dat je iets "hollands" heb gedaan, WK hockey..
    ik zat net met leonie en esmeralda in de trein en ben nu op de uva.. :)..

Tot je volgende verhaal!
    XX (L) Roberta

• 08 Maart 2010 - 19:51

Lotty:

Hallo Anouk,
    Wat zielig voor die koeien, maar zelfs bij de koeien tweeling is alles gelijk.En als zo’n poot nou op een normale plaats zit dan heeft zo’n koe nog wat aan een reserve poot voor als het moet vluchten maar een stinkende poot op z’n rug heeft in mijn ogen geen toegevoegde waarde .maar ja wie haalt zo’n poot eraf?????
    maar een koe is in India heilig en misschien met 5 poten helemaal.
    Hier komen alleen schapen met 5 poten voor en dan maken ze er ook nog een liedje op ha ha
    Wat hebben we weer lekker genoten van je verhaal .
    Jullie vonden het leuk op het schooltje
    wat zal er een verschil zijn met ons kikkerlandje en wij maar klagen over ons onderwijs.
    Nu hebt je het verschil gezien.
    Leuk dat je foto’s mocht maken
    Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar Anouk je diepe bloed komt uit Friesland hoor zoals jij dat noemt en echt niet uit India je heet niet voor niets JELLEMA
    Je bent ook meer van aardappelen, groente en vlees dus meer op de boeren toer gewoon een Hollandse meid dus .
    Wij zetten je eten nog wel in de piep als je laat bent maar die zullen ze daar wel niet hebben.
    Of ben je een beetje verwent met eten door ons HAhahaha
    We hebben weer genoten tot schrijfs maar weer.
    Dikke kus Henk en Lot